Prisliste og transportvilkår

 

Prisliste og transportvilkår

 

Taxi 1 tilbyr Flytaxi-pris, fra Kr 360,- *

Tilbudet gjelder inntil 20 km kjøring
Tillegg med kr 35 i tariff 2 og kr 85 i tariff 3 og 4.

For inntil 30 km kjøring koster det fra 520,-*
Tillegg med kr 55 i tariff 2 og kr 105 i tariff 3 og 4.


Andel bompenger tilkommer med kr 20,- foruten hvis du velger El bil eller       hydrogenbiler. På disse tilkommer ikke bompenger pr i dag. 

* Flyplassavgift på turer FRA flyplassen tilkommer med kr 17.-

* Tillegg for henting, kr 52,- 


˚ Se også flytaxi med Taxi 1.


En av taxinæringens store utfordringer er sterkt økende bompenger og nye holdeplassavgifter (flyplasser, sykehus, kaier m. f.).

Bompenger
For at drosjenæringen skal sikre sin bærekraft må bompenger dekkes direkte av kunden. En drosje får ikke tilsvarende fritak som annen kollektivtransport.
Taxi 1 oppkrever en "andel bompenger" pr tur. Teknisk gjennomføres dette ved at turen "hopper opp" med kr 20 når taksameteret stoppes, selv om drosjen fysisk ikke har passert en bomstasjon med passasjer i bil. 

Dette fordi:
Drosjen må i mange tilfeller passerer en bomstasjon for å hente passasjer eller kjøre gjennom en bomstasjon for å komme tilbake til utgangspunktet.
Andel bompenger er fast med kr 20 selv om drosjen avkreves bompenger med høy sats (kr 54) eller rushtidssats (kr 67 til kr 118)
Andel bompenger er fast med kr 20 selv om drosjen blir belastet med bompenger på Askøypakken (kr 28 til kr 46).

Hjemmel for å oppkreve bompenger i Bergen, Fjell, Sund og Askøy er definert i forskrift. Se her.

Flyplassavgift

Avinor oppkrever en egen avgift for å rengjøre, og vedlikeholde selve taxiholdeplassen. F.eks. snømåking og salting. Avinor oppkrever gebyrer for dette. Taxi 1 legger til kr 17,- oppå selve taksameterprisen, enten manuelt eller automatisk.

Taxi 1 oppkrever som før også utlegg til bompenger på utenforliggende bomstasjoner (f eks Kvam pakken) samt fergekostnader etc. med pålydende for de tilfeller drosjen passerer slike punkt, begge veier.

Flyplassavgiften oppkreves som en følge av at Avinor og Norges Taxiforbud den 1.7.2018 signerte av avtale om avgift på alle norske flyplasser. Avtalen finner en her.Avtale Avinor og NT 040718.pdf

Kontanthåndteringsgebyr
Taxi 1 oppfordrer alle passasjerer til å betale med kort for å redusere risiko for våre sjåfører. Kontanthåndtering er kostbar og Taxi 1 har gebyr på kr 30 for å få dekket denne kostnaden. (Dekning av kostnader er tillatt jf. finansavtaleloven § 39 b


Takstjustering etter årets lønnsoppgjør.
Etter årets tarifforhandlinger mellom LO og NHO og lokale tarifforhandlinger endres lønnen til våre sjåfører. Dette gir utslag i form av økte priser. Ny prisliste pr 1.10.2018 er som følger:

 Prisliste pr 1.10.2018_5.jpg

Transportvilkår for Taxi 1 as for reisende med taxi.

Gyldighet fom 21.9.2018

§ 1 Transportvilkårenes anvendelse
Transportvilkårene er avtalevilkår mellom den reisende og taxifører og/eller taxisentral.

§ 2 Bestilling av taxi
Ved bestilling av taxi gjennom sentral, ved telefonbestilling eller på annen måte, skal bestiller gi relevante opplysninger som måtte være nødvendig for oppdragets utførelse. Dersom det kreves særskilt utrustet kjøretøy, utvidet  setekapasitet eller særlig utstyr (spesialtransport), skal bestiller opplyse dette. Om bestillingen gjelder f. eks. flere enn fire passasjerer og det viser seg at det faktiske behov er redusert, regnes godtgjørelse og lignende i henhold til bestillingen.

Det anbefales særlig den reisende å planlegge taxituren, slik at det tas høyde for eventuele forsinkelser og særlig slik at anbefalt oppmøte tid på terminaler og flyplasser overholdes. Særs viktig er dette hvis taxi-reisen korolerer med annen transport, f eks med båt, bil, tog, fly eller annen transport. 

Ved bestilling av drosje med flere enn 4 passasjerplasser, forbeholder selskapet seg, for å sikre leveringskapasitet på oppdrags-tidspunktet, retten å sende flere mindre biler, fremfor en eller flere maxitaxi.
Prisen som oppkreves vil da være ihht taksameterpris pr bil. Prisen på leveransen vil da kunne avvike utover antatt beregnet pris på en maxitaxi.

§ 3 Bruk av holdeplass. Fortrinnsrett til taxi.
Ved kø på holdeplass, skal taxifører kjøre den reisende som står for tur. Syke, uføre og personer med småbarn har fortrinnsrett til taxi. For øvrig gjelder de av myndighetene fastsatte bestemmelser om fortrinnsrett til taxi.
Reisende fra holdeplass er fortrinnsberettiget til ledig taxi. Publikum på holdeplass henvises til første ledige taxi, men de har selv rett til å velge taxi. Taxier som eventuelt står foran i køen, må om nødvendig flyttes for å gi plass til utkjøring. Ved påstigning skal den reisende oppgi sitt reisemål, om eventuell annen oppgjørsform enn kontant betaling og eventuelle andre forhold av betydning for oppdragets utførelse.

§ 4 Praiing utenom holdeplass.
Når taxi er ledig, skal taxifører sørge for at lediglampe er tent og synlig for publikum. Utenfor en avstand fra nærmeste holdeplass, angitt i sentralens kjørereglement/sjåførinstruks, kan fører plukke opp reisende som gir tydelige tegn, så sant stans og påstigning kan skje innenfor rammen av gjeldende trafikkregler og uten hinder for øvrig trafikk.

§ 5 Taxiførers rett til å avvise turer
Taxifører kan avvise ruset person, reisende som opptrer truende eller personer som av andre årsaker taxifører finner saklig grunn til å avvise. Den reisende har rett til å medbringe førerhund. Dersom person avvises, kan taxifører kreve godtgjørelse i samsvar med taksameterets pålydende.

§ 6 Oppdragets utførelse
En taxifører skal følge den kjørerute som tar kortest tid til bestemmelsesstedet, hvis den reisende ikke bestemmer noe annet. Taxifører plikter etter anmodning på samme turen å kjøre passasjerer til forskjellige steder (kombinering av tur). Hvis ikke annet er avtalt, er sist avstigende passasjer ansvarlig for betaling av turen Ansvar for påbudt bruk av bilbelte og eventuelt at barnesete er forsvarlig festet, følger veitrafikklovens bestemmelser. Person som trenger assistanse fra taxi til inngangsdør eller lignende, kan anmode om bistand. Bistand taxifører yter passasjeren, etter dennes ønske, til, fra eller utenfor transportmidlet skjer for passasjerens risiko. Under turen skal fører og passasjer opptre slik at det ikke oppstår fare for medtrafikanter, bagasje, bil og utstyr. Røyking i taxi er forbudt. Førers bruk av mobiltelefon, dataterminal og lignende under oppdrag skal skje i henhold til sentralens reglement. Bilradio kan benyttes etter den reisendes samtykke. Taxifører kan kreve forhåndsbetaling for turen.

§ 7 Ventetid, avbrudd og forsinkelser
Ved henting av passasjer og under kjøring plikter taxifører å vente i et tidsintervall som fremgår av kjørereglement/sjåførinstruks, hvis ikke annet er avtalt. For spesielle kjøreoppdrag av typen legekjøring, bryllup, barnedåp og begravelse følger ventetid av oppdragets art. Ved forhåndsbestilt taxi gjelder at faktisk fremmøte kan avvike fra bestilt fremmøtetidspunkt. Forhånsdbestilling av drosje er å betrakte som en forskuttert direktebestilling. Det hviler ikke ekstraordinært ansvar utover tilsvarende direktebestilling og avvisning av denne, utover hvis det ikke er betalt en forholdsmessig tilleggsytelse for bestillingen. Må en tur avbrytes på  grunn av feil med kjøretøyet, har taxifører ikke krav på betaling for den utførte kjøring, hvis han ikke innen rimelig tid kan skaffe annen taxi. Dersom ny taxi skaffes, kan taxifører kreve betalt for det han har kjørt, fratrukket den nye taxiens fremmøtepris. Hvis passasjeren ikke ønsker en annen taxi, har taxifører krav på betaling for den kjøring som er utført. Ved avbrytelse av tur på grunn av vær- og/eller føreforhold, har taxifører krav på betaling for kjørt lengde. Forsinkelser som skyldes trafikale og meteorologiske forhold gir den reisende ingen rett til avkorting i samlet takst.

§ 8 Betaling, veksling og kvittering
Taxisentralens takstregulativ og prisbestemmelser benyttes som grunnlag for takstberegningen, med mindre annet er avtalt og aksepteres av kunden ved bruk av sentralens tjenester. Taxiturer kan betales med bank eller kredittkort eller med kontanter. Pr 1.1.2018 oppkreves et gebyr ved kontant betaling. Se gjeldende prisoblat. Ved bruk av rekvisisjon eller annen betalingsform avtales dette med taxifører før turens start. Dersom det gjennom skilting i taxien, sentralens annonsering eller lignende fremgår at bestemte rekvisisjoner, betalings-/kredittkort aksepteres, plikter taxifører å akseptere disse. Taxifører plikter ikke å veksle større seddelbeløp enn angitt i sentralens kjørereglement/sjåførinstruks. Kjøring i forbindelse med veksling av større beløp, belastes passasjer. Taxifører plikter på anmodning å gi passasjer datert kvittering. I kvitteringen skal oppgis taxiførers navn, taxiens løyvenummer, passasjerens på- og avstigningssted samt øvrige opplysninger som er nødvendig til kontroll av at vederlaget er regnet i samsvar med gjeldende takstregulativ. I taxi med kvitteringsskrivende taksameter, skal dette benyttes ved utskrift av kvittering.

Ved ønske om kjøring på kreditt og ved levering av rekvisisjon til sjåfør uten inngått avtale med selskapet, vil hvert enkelt oppdrag faktureres med et påslag, minimum 20 % av turens pris, dog ikke under kr 200,-.



§ 9 Sikkerhet for betaling
Taxifører skal snarest og innen 24 – tjuefire – timer underrette taxisentralen om gjenstander mottatt som sikkerhet for betaling. Offentlige dokumenter som f. eks. pass og førerkort, aksepteres ikke som panteobjekt. Taxifører plikter å gi passasjeren kvittering på sentralens godkjente blankett for mottatt pant. Pantekvittering skal være påført kjørerute, kjørebeløp, gebyr, tid og sted for tilbakelevering av pantet. Gjeldsbrev, godkjent av taxisentralen, kan benyttes som et alternativ til pant i forbindelse med sikkerhet for betaling.

§ 10 Bagasje og lignende
Taxifører skal hjelpe til med å anbringe bagasje og annet i taxien. Fører kan avvise bagasje og annet som etter sitt omfang eller utforming ikke er egnet til å bli transportert i taxien.  Dersom den reisende ønsker å medbringe bagasje utover det som normalt kan påregnes medtatt i ordinær taxi, skal det opplyses til sentralen ved bestilling. Hvis mulig kan da sentralen formidle oppdraget til taxi tilpasset oppdragets art.

§ 11 Hittegods
Taxifører skal etter hver tur straks undersøke om noe er gjenglemt i taxien, slik at glemte saker kan bli levert tilbake til rette vedkommende med det samme. Er dette ikke mulig, skal fører levere gjenstander gjenglemt i taxien på det av sentralens anviste sted innen 24 timer. Han plikter å dra forsvarlig omsorg for gjenstanden.

§ 12 Ansvar

a) Skade på person
Transportørens ansvar for skade på person under transport er nærmere regulert i bilansvarsloven. Transportøren skal ha forsikring i samsvar med de krav som lovgivningen bestemmer.

b) Bagasje og annet gods
Går håndbagasje eller ting som de reisende medbringer, helt eller delvis tapt, eller blir slike gjenstander skadd under reisen plikter transportøren å erstatte tapet eller skaden, dersom tapet eller skaden skyldes feil eller forsømmelser fra transportørens side. For skade på og/eller tap av bagasje eller andre ting passasjeren medbringer, er transportørens ansvar begrenset til kr. 60,- pr. kg.av den del av godset som er gått tapt eller blir skadet.

c) Forsinkelse
Erstatningsplikt for forsinkelse kan oppstå når fremmøte eller tiden for å fullføre oppdraget, overskrider hva som etter omstendighetene må anses som rimelig. Ansvar foreligger ikke dersom forsinkelsen skyldes passasjeren eller
omstendigheter som taxifører ikke kunne unngå og hvis følger han ikke kunne forebygge. Erstatningsplikten bortfaller ved at kunden innen rimelig tid blir gitt beskjed om at bestillingen ikke kan effektueres eller blir forsinket. Kunden kan da velge alternative løsninger. Transportørens ansvar for forsinkelsen er uansett oppad begrenset til transportens kostnader knyttet til selve utførelsen av drosjeturen og maksimalt et beløp på 500 kroner. Det vil ikke godkjøres erstatning for andre påløpende kostnader utover maksimalt beløp, i forbindelse med feil eller mangler ved bestilling eller utførelse av oppdraget. Dette vilkårlig av om feilen ligger utelukkende hos sjåfør eller selskap.

d) Den reisendes ansvar
Den reisende plikter å erstatte skader eller andre pålpøpende kostnader i forbindelse med oppdraget, som ved skjødesløshet, forsett eller uaktsomhet påføres transportøren. Dette kan f eks, men ikke begrenset til være, ødeleggelse av dører, oppkast i bil, tyveri av utstyr fra bil eller sjåfør. Oppkast i drosje vil medføre krav om betaling av minimum kr 1000 mot at sjåfør gir kvittering for betaling.

§ 13 Regler ved tvister
Tvist mellom den reisende og taxifører som ikke lar seg løse mellom partene, kan den reisende forelegge sentralen.

§ 14 Reklamasjon, frister og foreldelse
Den som vil kreve erstatning for tap må gi transportøren og/eller den sentralen hvor transportøren er tilsluttet, meddelelse uten ugrunnet opphold. Krav om erstatning etter disse befordringsvedtekter, foreldes etter et 1 måned med mindre andre frister skal anvendes i medhold av annen lovgivning.

§ 15 Opplysning
Transportvilkårene skal, sammen med gjeldende takstregulativ, være tilgjengelig i taxien eller på selskaspets kontor/hjemmeside og forevises den reisende på forlangende. Ved at kunden bestiller eller booker et oppdrag aksepterer kunden disse vilkår.

Tilbakemelding
Navn:
E-post:
*
Telefon:
Kommentar:
Skriv inn koden